Tips & Tricks voor Instagram.

Instagram

Tegenwoordig is Instagram een razend populair social media kanaal waar niet alleen jongeren meer op zitten. Volgens het jaarlijks social media onderzoek van Newcom is er een significante stijging te zien in het aantal 65+ers op het digitale fotonetwerk. Instagram is ook hét platform voor influencer marketing. Die populariteit is natuurlijk erg prettig voor het netwerk, maar lastig voor bedrijven die onder de aandacht willen komen. Er zijn immers duizenden anderen bedrijven die ook aanwezig zijn op Instagram. In deze blog deel ik een aantal concrete tips & tricks waarmee je aan de slag kunt om jouw bedrijf te laten groeien op dit sociale netwerk.

GA AAN DE SLAG MET EEN ZAKELIJK ACCOUNT & RICHT HEM GOED IN

Met een bedrijfsprofiel van Instagram krijg je toegang tot veel interessante statistieken die inzicht geven in de prestaties van je account. Zoals:

  • De betrokkenheid van je berichten. Welke berichten genereren de meeste betrokkenheid en welke juist het minst?
  • De prestaties van je Instagram Stories. Welke story wordt goed bekeken? Hoe vaak is jouw story opnieuw bekeken door je volgers? Daarnaast kun je ook zien hoe vaak iemand je story heeft verlaten.
  • Op welke dagen en tijden je volgers het meest actief zijn. Hier kun je op inspelen met je content planning.
  • Geslacht, leeftijd en locatie van je volgers.

Door het verzamelen van deze waardevolle inzichten kun je op een effectieve wijze je content delen met je volgers en zo meer betrokkenheid en bereik genereren van je berichten.

Het inrichten van een bedrijfsprofiel is een belangrijke stap als je start. Benoem zeker jouw bedrijfsnaam (of merknaam) en geef een goede omschrijving van de activiteiten. Hiermee presenteer je jezelf als bedrijf aan (potentiële) klanten. Gebruik ook vooral wat relevante zoekwoorden zodat je makkelijker gevonden wordt door jouw doelgroep.

Op Instagram kun je helaas geen linkjes toevoegen in de posts. Daar wordt de linkpositie in de bio voor gebruikt. Kies deze link zorgvuldig, want je hebt maar één positie. Wil je meerdere links toevoegen? Dan zijn tools zoals Linktree een handige toevoeging. Deze tool maakt een overzichtspagina van maximaal verschillende 15 links.

red ivy linktree voorbeeld

PLAATS REGELMATIG RELEVANTE CONTENT

Een belangrijk onderdeel van het Instagram algoritme is de consistentie in combinatie met de kwaliteit van de content die je plaatst. Door op vaste momenten content te plaatsen die een hoge mate van interactie uitlokken, zal het Instagram algoritme jouw account markeren als kwaliteitsaccount. Met als gevolg dat jouw content vaker onder jouw volgers wordt uitgeserveerd.

Om consistentie te waarborgen werk ik altijd met een contentkalender. Hiermee plan je je content op vaste dagen en tijden in, waardoor je niet alleen voor structuur zorgt in alle content die je hebt, maar dus ook meteen die consistentie te pakken hebt.

Investeer in je content en zorg dat deze van goede kwaliteit en relevant voor je doelgroep is. Achterhaal wat jouw doelgroep interessant vindt en speel hierop in. Want hoe relevanter de content voor jouw volgers is, hoe meer engagement je uitlokt. En hoe meer engagement, hoe kwalitatiever jouw account bevonden wordt door het algoritme.

GEBRUIK HASHTAGS & GEOTAGS

Het gebruiken van de juiste hashtags (#) zorgt ervoor dat jouw account beter vindbaar is. Hierdoor zul je een groter bereik genereren binnen jouw doelgroep en zal jouw fanbase groeien. Voorwaarde is wel dat de hashtags aansluiten bij jouw organisatie of merk.

  • Maak gebruik van community driven hashtags. Dit soort hashtags hebben een associatie met jouw merk of branche waar je in zit. Hashtags zijn erg waardevol, omdat men vaak interesse heeft in de onderwerpen van de content die jij plaatst met die hashtags. Deze hashtags worden voornamelijk gebruikt door jouw doelgroep en zijn daardoor extra relevant.
  • Gebruik variaties bij veel gebruikte algemene hashtags. Veel gebruikte hashtags op Instagram zijn bijvoorbeeld #love en #happy. Het plaatsen van dit soort hashtags heeft niet veel nut, omdat er heel veel accounts zijn die deze hashtags gebruiken. Hierdoor is de kans dat jij opvalt in de massa heel klein. Probeer variaties te gebruiken in combinatie met deze hashtags waardoor de hashtag minder generiek wordt. Hierdoor vergroot je de kans op zichtbaarheid.
  • Plaats je content die inspeelt op actualiteit? Vergeet dan vooral niet de actuele hashtags te gebruiken. Zo lift je mee op het succes van een hashtag. Gebruik deze hashtags dus alleen als in het relatie staat tot jouw content en het een logische toevoeging is. Alleen dan bereik je personen die voor jou relevant zijn.
  • Creëer een eigen hashtag. Wanneer jij een loyale fanbase hebt, gebruik dan zeker ook een eigen bedachte hashtag. Die kunnen anderen gebruiken wanneer ze jou willen noemen in hun posts.

Een lokale insteek helpt ook altijd met het vergroten van jouw volgers. Dit kan via geotagging. Gebruikers kunnen hiermee zoeken op basis van locatie. Mocht je een keer op een evenement zijn of een bekende locatie en daar content over plaatsen, is het zeker aan te raden om de geotag van dat evenement of locatie mee te nemen in jouw content.

GEBRUIK ALLE ONDERDELEN VAN INSTAGRAM

Maak zoveel mogelijk gebruik van de verschillende mogelijkheden die Instagram biedt. Op posts, stories en IGTV zitten namelijk aparte algoritmes die je voor je kunt laten werken. Hieronder een beknopte beschrijving van de verschillende mogelijkheden:

INSTAGRAM POSTS

Natuurlijk de basis van Instagram: het posten van visuals met een korte tekst erbij. Gebruik hierbij altijd geschikte beelden, die jouw volgers tijdens het scrollen gelijk grijpen. Je wilt namelijk zo veel mogelijk hartjes en reacties verzamelen! Houd er bij het maken van de begeleidende tekst rekening mee dat jouw volgers maar heel weinig tekst te zien krijgen zonder op het “meer” te klikken. Zet daarom altijd het belangrijkste dat je wilt vertellen vooraan in de begeleidende tekst.

Als het kan, is het handig om veel gebruik te maken van de carrousel optie binnen de post. Met een carrousel post kun je maximaal 10 afbeeldingen in één post plaatsen. Het algoritme van Instagram geeft hier de voorkeur aan. Carrousel posts worden relevanter voor jouw volgers bevonden, omdat je meer content biedt. Daarnaast is men door het swipen van de foto’s langer bezig met jouw post, waardoor het algoritme jouw post ook sneller als populair/relevant beoordeelt.

INSTAGRAM STORIES

Instagram Stories is een functie op Instagram waar je content plaats die slechts 24 uur online blijft. Wat Instagram Stories zo interessant maakt, is dat ze door Instagram zelf flink gepusht worden. Hierdoor heb je een grote kijkdichtheid onder jouw volgers. Omdat het slechts 24 uur te zien is, zijn de stories vluchtiger en speelser. Met een story kun je heel goed meer van je organisatie, merk en/of medewerkers laten zien. Om de engagement van een Story te vergroten kun je jouw volgers uitlokken tot interactie door bijvoorbeeld een vraag te stellen middels een poll. En vergeet vooral niet om de “luchtige” stickers en gifjes te gebruiken in jouw stories!

Zodra je bedrijfsaccount 10.000+ volgers heeft bereikt, kun je de swipe-up functie gebruiken in je stories. Dan ben je niet meer gebonden aan de linkpositie in de bio, maar kunnen volgers meteen vanuit de story naar de url.

INSTAGRAM HIGHLIGHTS

De highlights zijn te vinden in je Instagram account, net onder jouw omschrijving. Highlights zijn ideaal om stil te staan bij relevante categorieën, merken en acties. Eigenlijk alles wat je wilt benadrukken. Jullie vrijwilligerswerk, de technische aspecten van jullie speciale product, het leuke team dat jullie hebben. Je kunt hier jouw best presterende stories opslaan. Goed om (potentiële) klanten een beter beeld te geven van jouw organisatie of merk!

INSTAGRAM TV

Instagram TV (IGTV) is het videoplatform van Instagram. IGTV heeft een aantal voordelen:

  • De duur van de video’s die je in IGTV kunt plaatsen ligt tussen de 1 en 60 minuten. Dit stelt je in staat om – in plaats van maximaal 1 minuut video’s in posts en stories – uitgebreide video’s te plaatsen. Hiervoor hoeven ze dus jouw Instagram kanaal niet te verlaten.
  • IGTV is gekoppeld met een preview op de timeline. Zo krijgen volgers een preview van de video te zien op hun tijdlijn en kunnen ze gemakkelijk doorklikken om de hele video te bekijken.
  • IGTV heeft een zoekfunctie. Hierdoor blijven jouw gepubliceerde video’s – net als bij YouTube – ook op de langere termijn vindbaar. Ook door gebruikers van Instagram die niet jouw volgers zijn. Een mooie manier om meer volgers en bekendheid te genereren.

INSTAGRAM REELS

Reels wordt ook wel de ‘TikTok op Instagram genoemd’. Je kunt met Reels namelijk heel snel en gemakkelijk korte, pakkende video’s maken met muziek en effecten. Net zoals op TikTok. De video’s duren tussen de 15 en 30 seconden en zijn volledig te editen binnen Instagram. Dit maakt het gebruik van reels enorm laagdrempelig. Na het maken van de video kun je deze nog bewerken met dezelfde opties als een Instagram Story. Vervolgens publiceer je de video net als ieder andere post op de tijdlijn, of je upload ‘m in de stories.

Het grote voordeel van een Instagram Reel is dat de video – door de manier waarop het is gemaakt – sneller overkomt als entertainment dan als commerciële boodschap. Door de vele opties is het heel simpel om een snackable video te maken voor jouw volgers. Het biedt de mogelijkheid om op een creatieve manier jouw merk/diensten/producten te promoten. En wanneer je een ijzersterke video hebt, geschikt voor de doelgroep en met de juiste hashtags, is de kans aanwezig dat de video in Instagram Discovery komt te staan. Met een groot bereik tot gevolg!

INSTAGRAM ADVERTENTIES

Uiteraard is het ook mogelijk om te adverteren op Instagram. Dit kan met gesponsorde posts, stories en video’s. Als je een bestaande post wilt promoten buiten jouw eigen volgers, dan kun je dit gemakkelijk via de Instagram app doen. De mogelijkheden voor de selectie van de gewenste doelgroep zijn dan beperkt, net als andere variabelen. Vergelijk het met het promoten van een bestaande Facebook post. Wil je een campagne voeren op Instagram, dan kan dit via de Facebook Bedrijfsmanager. Het is vaak wel specialistisch werk om hier het maximale uit te halen. Hier kunnen wij je natuurlijk gewoon mee helpen!

ZORG VOOR EEN CONSISTENTE VISUELE PAGINA

Het is aan te raden om tijd en moeite te steken in de algehele uitstraling van je Instagram account. Zorg voor herkenbare beelden en formats om jouw volgers vast te houden terwijl ze door je feed scrollen. Ze moeten in een tel gelijk de content herkenen als jouw content, zodat ze stoppen met scrollen en de moeite te nemen om jouw content te bekijken en hierop te reageren.

Nog een paar tips:

  • Lichtere afbeeldingen ontvangen 24% meer likes dan donkerdere.
  • Drukkere afbeeldingen ontvangen 29% minder likes, dus zorg voor veel achtergrondruimte.
  • Als je één kleur domineert, krijg je 17% meer likes dan foto’s met een drukker kleurenpalet.

ZET (NOG) IN OP WINACTIES / GIVEAWAYS

In tegenstelling tot Facebook, worden winacties op Instagram (nog) niet afgestraft. En winacties werken altijd goed onder merkfans en volgers. Probeer ook in een winactie zoveel mogelijk betrokkenheid te creëren, bijvoorbeeld door te vragen om een reactie of like.

Zo zie je hier een voorbeeld van een winactie op Instagram van Kruidvat. Volgers worden opgeroepen om te reageren. In dit geval kunnen volgers make-up winnen van een nieuwe Disney make-up lijn die te koop is in de winkels van Kruidvat. Wat moeten ze er voor doen? Aangeven in de reacties wat hun favoriete Disney figuur is. Handig is dat je na het sluiten van de winactie ook de winnaar bekend maakt in de copy zodat het voor iedereen duidelijk is dat deze winactie nu gesloten is. TIP: een winactie waarin je iemand moet taggen zal nog meer bereik opleveren.

Winacties zijn effectief, maar gebruik deze verstandig en blijf ook met deze berichtgeving relevant voor je volgers.

woensdag-Windag-Instagram-Kruidvat

Geschreven door Benthe Sijtsma

Content marketeer bij RED IVY

Door haar kennis van online marketing te combineren met haar skills als designer kan Benthe goed de online behoefte van de doelgroep combineren met de boodschap van de klant. Benthe is één en al creativiteit. Wil je meer artikelen van Benthe lezen?

instagram social media tips