Waarom social media advertising inzetten als bedrijf?

social media advertising header

Lees de 5 belangrijkste redenen om te beginnen met social media advertising

Misschien heb je al een social media bedrijfsaccount aangemaakt op Instagram, Facebook en LinkedIn. Wellicht plaats je regelmatig een post over jouw bedrijf en ‘boost’ je deze op zijn tijd. Hoogstwaarschijnlijk ben je toch telkens weer teleurgesteld in het verkeer wat daadwerkelijk op jouw website terecht komt vanuit social. En denk je bij jezelf ‘waarom zou ik tijd en energie steken in social media als het mij niks oplevert?’ In deze blog leg ik uit waarom je social media advertising niet wilt missen in jouw online marketingstrategie. 

Reden 1: Blijf top-of-mind 

Door het bereik van je merk of product te vergroten, gaat jouw ideale klant jouw merknaam eerder herkennen. Je plaatst als het ware een zaadje en plukt daar later de vruchten van. 

Als iemand uit interesse heeft doorgeklikt naar jouw website, dan kun je met behulp van een Pixel (een stukje code die je op je website kunt plaatsen) deze persoon retargeten. Met een andere advertentie kun je de persoon vervolgens aanzetten tot het doen van een aankoop. Je bouwt dus eerst een relatie op door relevante informatie te geven, daarna stuur je aan tot het doen van een aankoop. 

Let op: het is nu nog mogelijk om retargeting op je website in te zetten, maar hier gaat verandering in komen als third party cookies gaan verdwijnen

Reden 2: Jouw doelgroep is online aanwezig 

Elk jaar is er weer een duidelijke groei te zien in het aantal social media gebruikers. Je kunt via social media jouw ideale klant van jong tot oud bereiken. Ieder social media platform heeft andere functies en een andere doelgroep. Het is dan ook af te raden om gebruik te maken van elk platform om ‘zoveel mogelijk zichtbaar’ te zijn. Kies bewust en verstandig op basis van jouw doel en doelgroep. Het is bijvoorbeeld zonde om als recruitment bureau (met een focus op hogere functies) budget in te zetten op Snapchat, omdat vooral jongeren daar actief zijn. Dan is het slimmer om te adverteren op LinkedIn.  

Reden 3: Doelgroep gedetailleerd targeten 

Met social media advertisement kun je heel gericht je doelgroep afbakenen. Zo geef je geen onnodig budget uit. Denk aan demografische kenmerken zoals leeftijd, geslacht en woonplaats. Maar ook psychografische kenmerken zoals hobby’s, lifestyle en interesses kun je invullen.

Je kunt verschillende doelgroepen aanmaken. Waaronder doelgroepen die bijvoorbeeld lijken op je huidige Instagram volgers, personen die op jouw website zijn geweest of 25% van jouw video hebben bekeken. Zo kun je per campagne testen welke doelgroep het meeste resultaat behaald voor de minste kosten. 

Tijdens de campagne kun je ook zien welke demografische eigenschappen van een doelgroep mindere resultaten behalen. Deze eigenschappen kun je uitsluiten in je campagne doelgroep en zo steeds verder optimaliseren voor de gewenste resultaten. 

Reden 4: Online adverteren is makkelijk meetbaar

Weet jij nog dat je een advertentie moest plaatsen in een bushokje en vervolgens niet kon inzien wat de resultaten hiervan zijn? De tijd van gokken en gissen is gelukkig voorbij, want met social media advertising kun je dit meetbaar maken en vervolgens de campagne aanpassen om tot de gewenste resultaten te komen. 

Bij de advertentie kun je een UTM code achter de url naar de website plaatsen. Zo kun je in Google Analytics precies zien hoeveel mensen er vanuit die ene specifieke campagne op je website zijn gekomen. Naast dat een Pixel handig is bij het targeten van je websitebezoekers, kun je ook verschillende gebeurtenissen op je website meetbaar maken. Denk bijvoorbeeld aan als een download, plaatsing in winkelmandje of een aankoop.

Reden 5: Tussentijds verbeteren voor optimaal resultaat

Bij social advertising is het niet een kwestie van één advertentie live zetten en hopen dat deze het gewenste effect heeft. Je blijft continu testen, optimaliseren en aanpassingen maken om te verbeteren. Je kunt echt alles testen voor het beste resultaat zoals: campagne doelen, teksten, afbeeldingen, doelgroepen. Het is verstandig om vooraf duidelijke KPI’s op te stellen, zo kun je continu bijsturen en zien of je campagne succesvol is geweest. 

Dus, waarom social media advertising? 

Als je social advertising goed inzet blijf je top-of-mind bij jouw ideale klant. Deze kun je gericht bereiken met uitgebreide targeting opties. Vervolgens kun je de resultaten van je advertenties meetbaar maken en tijdig bijsturen om optimale resultaten te behalen. Download nu onze social advertising checklist om te zien of je alle stappen hebt gezet voor een complete social advertising campagne!

Hopelijk was deze blog waardevol voor jou. Mis je nog iets in deze blog? Of loop je ergens tegenaan bij het uitvoeren van jouw social media advertising? Ik sta altijd op en voor een goed gesprek over de mogelijkheden die social advertising biedt. Stuur dan vooral een whatsapp bericht (+31 6 10 47 75 86) of mail

MEER ADVIES OVER SOCIAL MEDIA ADVERTISING?

Social media is een belangrijk onderdeel als je meer naamsbekendheid wil creëren of je doelgroep wil bereiken. Door social advertising toe te voegen weet je precies de juiste doelgroep te bereiken. Er zijn veel verschillende kanalen en mogelijkheden.

Denk je nu: ik wil wel, maar ik heb geen tijd of ik weet niet waar ik moet beginnen? Neem contact met ons op en we helpen je graag!

cindy adriaansen red ivy

Geschreven door Cindy Adriaansen

Digitaal specialist bij RED IVY

Vanuit een pragmatische aanpak vertaalt Cindy strategieën en bedrijfsdoelstellingen naar concrete actieplannen, campagnes en conversiefunnels, en/of ontwikkel ik digitale producten. Wil je meer artikelen van Cindy lezen? Klik op de knop.

social advertising social media