VOEG TIKTOK TOE AAN JE ONLINE MARKETING STRATEGIE.

TikTok! Eén van de populairste platformen van het moment. Tijdens de pandemie is het platform enorm gegroeid en daar liggen kansen voor je online marketing strategie. In deze blog vertel ik je wat TikTok is en wat het kan betekenen voor jouw bedrijf.

WAT IS TIKTOK?

Op TikTok plaatsen gebruikers video’s. Deze duren tussen de 3 seconden en 3 minuten. In deze korte video’s zie je gebruikers vaak dansen, playbacken, acteren of andere grappige dingen doen. Je kan de video zo creatief mogelijk bewerken met teksten en filters. Als de TikToks online staan kunnen andere gebruikers jouw TikToks delen of duetteren. Je kan een TikTok herplaatsen, liken, delen of een comment achterlaten, of ontvangen. 

Wanneer gebruikers jouw TikToks leuk vinden kunnen ze er voor kiezen om je te gaan volgen. En dat is precies wat je wil, want dan verschijnen jouw video’s bij deze gebruiker op de ‘Volgend’ pagina. 

Waar zit deze “Volgend” pagina? Zie afbeelding.

WIE GEBRUIKEN TIKTOK?

De aantrekkingskracht tot TikTok is gigantisch en heeft een miljard maandelijkse gebruikers waarvan 1,7 miljoen gebruikers in Nederland.Onderzoeksbureau Newcom zegt dat het aantal gebruikers in Nederland ten opzichte van 2020 met 149% is gestegen. En de verwachting is het gebruik nog meer toe gaat nemen.

TikTok alleen voor tieners?Misschien heb je gehoord dat alleen jongeren gebruik maken van TikTok. Niets is minder waar. Wat begon als een platform waar alleen Generatie Z gebruik van maakte, trekt TikTok inmiddels ook 25 plussers aan. Volgens de nieuwste cijfers van marktanalist Ampere Analysis Insights is het aantal gebruikers tussen de 55 en 64 jaar ten opzichte van 2020 verdubbeld. Momenteel zit de meeste groei bij 35 plussers.

WAAROM TIKTOK TOEVOEGEN AAN JE ONLINE MARKETING STRATEGIE?

Als ondernemer zal je wellicht denken: wat kan TikTok betekenen voor mijn bedrijf? Eerlijk gezegd, heel veel.

Groot publiek

Volgens emerce.nl (2021) spenderen mensen gemiddeld 2 uur en 29 minuten per dag op social media. Bij gebruikers tussen de 13 en 24 jaar worden daar gemiddeld 57 minuten van besteed aan TikTok. Genoeg mensen dus die jouw TikToks of advertenties te zien kunnen krijgen.

Uniek algoritme

Het algoritme van TikTok wordt bepaald, aan de hand van behoeftes, welke video bij wie wordt getoont op de ‘For You’ pagina. Dit is waar de gebruiker doorheen scrollt, zoals op de Feed van Instagram. Dit is meteen het grote voordeel aan TikTok. Het maakt dus niet uit hoeveel volgers of likes je hebt om viral te gaan en kan dus veel organisch bereik genereren.

Laagdrempelig

Het niet lastig om te beginnen met TikTok. De content is relatief makkelijk te maken en te bewerken. 

Weinig concurrentie

Niet geheel onbelangrijk: Er is weinig concurrentie op TikTok. Omdat TikTok nog in de groeiende fase zit, i de kans groot dat jouw concurrenten nog niet actief bezig zijn op TikTok.

Adverteren

Last but not least: adverteren op TikTok! Kan dat? Ja, zeker! Er zijn verschillende manieren hoe je dit kan aanpakken. De ene manier zal meer mensen bereiken dan een andere. Wil je weten hoe je kan adverteren op Tiktok of wil je meer tips & tricks over het inzetten van TikTok voor jouw bedrijf? Lees dan deze blog.

Geschreven door Mira Ahles

Digitaal strateeg bij RED IVY

Mira is gespecialiseerd om het maximale uit online marketing halen binnen de gestelde kaders. Vooral binnen content en social media. In de artikelen van Mira lees je onder andere hoe je een zoekwoorden onderzoek vlekkeloos uitvoert, hoe je spetterende SEO blog schrijft en wat GIFjes kunnen betekenen voor jouw bedrijf.

online marketing social media tiktok tiktok marketing tiktok marketing strategie tiktok tips