Hoe kan je met een laag budget het meeste uit je Google Ads halen?

Heb jij een MKB- bedrijf en wil je weten hoe je meer succes uit je Google Ads kan halen? In deze blog geef ik je handvatten om je problemen binnen Google Ads om te buigen naar overwinningen.

Maximum uit minimum inzet halen

Vaak lopen MKB’er met een lager budget tegen dezelfde probleem aan. Zij vragen zich namelijk af: hoe haal je het maximale uit een minimale inzet. Ze vragen zich logischerwijs de volgende zaken af: Hoe kan ik meedingen naar die eerste plek met een laag budget en hoe krijg ik lokale naamsbekendheid? We hebben 8 steengoede tips voor je onder elkaar gezet.

Tip 1: de juiste zoekwoorden. 

Een strak zoekwoorden onderzoek is de basis van een goedlopend bedrijf. Je zorgt er namelijk voor dat je potentiële klant jouw bedrijf vindt Daarnaast voorkom je verspilling van je budget, omdat je gericht op jouw doelgroep bezig bent.  

De juiste balans

Het is niet zo dat je alleen goedkope termen gaat gebruiken. Je moet, zoals in alles in het leven, de juiste balans vinden. Dat betekent in dit geval een combinatie van goedkope zoekwoorden, dure lonende zoekwoorden en je merknaam zoekwoorden, met elkaar tot een optimaal resultaat leiden. Samen sta je sterk.

Hoe kom je erachter wat deze zoekwoorden zijn?

Gebruik de Google Keyword Planner of check ons e-book over zoekwoorden.

Tip 2: Google is meer dan alleen Ads

Er zijn genoeg andere (gratis) manieren om meer te halen uit Google. Denk eraan om aan je Google My Business bedrijfsprofiel te optimaliseren, blogs te schrijven over relevante onderwerpen binnen jouw branche of vakgebied. Want als jij op meerder plekken op de zoekresultatenpagina van Google terecht komt. Dan stijgt automatisch je aanzien en je geloofwaardigheid. Twee vliegen in één klap. 

Dus naast betalen voor je advertenties doe je er goed aan om je SEO-blogs en webteksten ijzersterk te maken.

Tip 3: gebruik het budget rapport

Het is belangrijk dat jij zelf weet hoe je budget wordt besteed binnen Google. Op de ‘campagne overview’ kan je precies zien welke campagnes het duurst zijn. In dit rapport zijn ook de voorspellingen zichtbaar. Bijvoorbeeld wanneer je je budget gaat verlagen of verhogen. Hierdoor weet je waar je aan toe bent, op het moment dat je Google Ads structureel gaat inzetten.

Lokale naamsbekendheid? Dat doe je zo!

Maar hoe bouw ik door middel van Google Ads lokale naamsbekendheid op?  is een veelgehoorde vraag. Logisch want de snelste en makkelijkste manier om te groeien als bedrijf, is door naamsbekendheid te krijgen binnen je lokale gemeenschap. Uiteraard moet je het ook hebben van mond-tot-mond reclame of gericht flyeren. Maar online mag niet onderschat worden.  46% van de zoekopdrachten binnen Google ís namelijk lokaal. Daar valt dus nog wel wat winst te behalen.

Tip 4: lokaal adverteren met Google

Veel startende, kleine MKB-bedrijven zijn dienstverlenend. Denk aan een financieel adviseur of een slotenmaker. Google heeft een speciale advertentie die gebruikt wordt door de dienstverlener. Op deze manier kan je heel specifiek adverteren. 

Je gaat aan de slag met de Local Service Ads. Deze zijn makkelijk in te richten en kunnen zorgen voor meer views in de locatie en regio waar jij actief bent. Dit komt omdat deze advertenties getoond worden aan geverifieerde gebruikers in de buurt. Hierdoor weet je zeker dat deze mensen ook daadwerkelijk bij jou in de buurt wonen of werken.

LET OP: Deze Local Service Ads worden direct gemanaged door je Google My Business profiel, dus het is wel van belang dat deze goed ingericht is.

Tip 5: Let op het aantal vertoningen

Veel adverteerders leggen snel de focus op het aantal kliks naar de website of het aantal conversies die je behaalt middels Google Ads. Maar Google is ook zeer geschikt voor vertoningen. Google kan namelijk in alle lagen van de funnel ingezet worden, dus ook voor meer naamsbekendheid. En die naamsbekendheid creëer je door veel vertoond te worden.

Bekijk dus eens je vertoningspercentage. Je kan hier namelijk in zien in hoe goed jij het doet ten opzichte van je concurrentie. Verder kan je dit ook koppelen aan ‘Google Trends’ rapporten, waarin je ziet wat de zoekvolumes zijn van je zoekwoorden. 

Wees niet teleurgesteld als je alleen maar impressies behaald. Ook dit is al een overwinning in het bereiken van meer naamsbekendheid.

Tip 6: gebruik  lokale zoektermen

Dynamic Keyword Insertion is een geavanceerde Google Ads-functie waarmee jouw advertentietekst dynamisch wordt bijgewerkt. 

Met Dynamic Keyword Insertion kan je automatisch zoektermen van gebruikers laten invoeren in de koppen van je advertentie. De kop wordt dan aan deze zoekterm aangepast. Echt handig!

Deze wijze van werken moet wel binnen je branche passen. Is dat niet het geval maak dan gebruik van lokale termen of locatie gebaseerde taal. Waarom?  Als leidend voorbeeld is de afgelopen jaren is het gebruik van termen zoals ‘’near me’’ of ‘’close to me’’ met maar liefst 900% gestegen. Dus iets meer Engels, als je in de randstad woont, kan geen kwaad.

Tip 7: targeting op locatie

wanneer je je wil focussen op een lokale markt is ‘Targeting op locatie’ erg belangrijk. Door deze targeting toe te passen kan je heel specifiek op bepaalde gebieden adverteren. Je kan er eventueel ook voor kiezen om voor sommige gebieden meer te gaan betalen. 

Samengevat: als je zoekwoorden in balans zijn plus je betaalde advertenties en je telt er de targeting op locatie bij op. Dan is jouw strategie behoorlijk op orde. Want je zorg ervoor dat jouw advertenties op de juiste plekken worden vertoond. Ja, en dan haal je het maximale uit je budget.

Tip 8: maak een analyse en leer…

Door bovenstaande tips toe te passen kan je je al flink staande houden tegenover de grote bedrijven. Maar er zijn ook andere kleine bedrijven die mee concurreren. Wat maakt jou uniek? Lastige vraag? Stel eens een SWOT analyse op. Hieruit leer je wat jouw sterke én zwakke punten zijn. Het mooie van een SWOT analyse is dat je er ook meteen achter komt wat jouw concurrent goed én minder goed doet. Watch and learn:) 

Beter resultaat met Google Ads, maar geen tijd (of zin)?

Als je deze 8 tips goed in de vingers hebt dan kun je Google Ads inzetten om te gaan groeien. Sta je nu te popelen om ook echt succesvol(ler) te worden? Maar heb je er geen tijd voor of zin in? Neem gerust contact op.

Michel Hoksberg

Geschreven door Michel Hoksberg

Sr. SEA Specialist bij RED IVY

Zoekwoorden, advertentiegroepen en campagnes. Michel ademt SEA. In de artikelen van Michel lees je allerlei tips & tricks over hoe je SEA het beste in kan zetten. Zorg er voor dat je tegen de laagste kosten toch alles uit je campagnes weet te halen.

Google Ads SEA social advertising