Ontdek de SEA trends en ontwikkelingen voor 2021.

Google ads trends en ontwikkelingen voor sea 2021

We geven steeds meer mediabudget uit in Google, Bing en andere zoekmachines om zo relevant mogelijke traffic naar onze websites te krijgen. Ook adverteren binnen Google staat niet stil. Ontdek in deze blogs de trends en ontwikkelingen waar jij als paid search specialist, online marketeer of onderneming op kan inhaken in 2021.

1. Automatisering door feed based advertenties

Stel je hebt een webwinkel met meer dan 12.000 producten en moet voor ieder individueel product een campagne opzetten. Dan moet je ook nog eens rekening houden met producten die uitverkocht zijn en bij kunnen sturen op basis van de voorraad. Dat is heel veel werk… toch?

Feed-based advertising maakt het mogelijk om op basis van jouw (product)feed data automatisch campagnes, advertentie groepen en advertenties te genereren. In de feed kun je regels opstellen zodat de feed precies weet voor welke producten er een campagne gemaakt moet worden. Een veel voorkomend voorbeeld: alle producten die niet op voorraad zijn worden uitgesloten voor de campagnes.

Met feed based advertising zijn organisaties in staat op grote schaal hele relevante advertenties in te zetten.

Tip: combineer feed-based advertising met keyword insertion. Door Keyword insertion te gebruiken in advertenties wordt de daadwerkelijk ingetypte zoekterm van een persoon vertoond in de advertentietekst. Waardoor de relevante optimaal is.

feed based marketing voor SEA optimalisatie

2. Meer focus op automatische biedstrategieën

Google heeft dit jaar de eerste stappen gezet in het “voortrekken van automatische biedstrategieën”. Doordat er minder zoektermen worden getoond in de rapporten maakt Google het handmatig bieden complexer. Terwijl handmatig bieden vaak betere resultaten laat zien, vooral in startende accounts of kleinere onderneming.

Dat Google op een gegeven moment volledig overstapt op geautomatiseerde biedstrategieën is een scenario om in het achterhoofd te houden. Of dit in 2021 al gebeurt is nog maar de vraag.

3. AI voor optimalisatie

Doordat Google en ook Facebook steeds meer inzetten op AI binnen hun advertising platformen zullen in 2021 optimalisatie-suggesties beter zijn en vult de input vanuit AI de handmatige optimalisatie van online marketeers en bedrijven verder aan. Hierdoor is het optimaliseren en finetunen van campagnes nog strakker mogelijk.

Artificial intelligence optimalisatie data

4. Organische Google Shopping

Google shopping is de uitgelezen manier van adverteren voor webshops binnen Google. Producten zijn direct zichtbaar en het aantal doorclicks en conversies ligt hoog. Sinds oktober is het mogelijk om niet alleen maar via advertising in de Google Shopping resultaten te komen. Google rolde ‘Google Shopping Organic’ uit.

Met Google Shopping Organic zijn er naast de Google Shopping advertentie posities nu ook onbetaalde posities binnen Google Shopping. Het grote voordeel: vergroten van de online bekendheid van jouw product en merk. Personen die met jouw Google Shopping uiting in aanraking komen zijn namelijk personen die specifiek opzoek zijn naar jouw product en dus enorm relevant.

Verkopen via online kanalen worden steeds populairder. Ga daarom in 2021 aan de slag met het bemachtigen van deze organische shopping posities. Zet deze in combinatie met betaalde shopping advertenties in and see how the magic happens.

5. Voice search breder omarmt

Recent onderzoek toont aan dat 30% – 50% van alle zoektermen ingesproken worden (voice search). Deze ingesproken zoektermen zijn doorgaans een stuk langer en uitgebreider van aard dan getypte zoektermen. Maar wat betekent dit voor SEA campagnes in 2021?

Als je actief campagne management doet binnen SEA dan heb je ook negatieve zoektermen (ofwel uitsluitingszoekwoorden). Dit zijn zoekwoorden waarmee je zorgt dat jouw advertentie voor sommige (minder relevante) zoektermen wordt uitgesloten.

Zoektermen vanuit voice search bevatten, zoals hierboven genoemd, meer woorden. Het kan dus zijn dat deze zoektermen momenteel worden uitgesloten, terwijl deze wellicht hele relevante zoekvragen- en intenties bevatten om op in te spelen. De zoektermen via voice search zorgen ervoor dat je anders naar je ads account en de behoefte van de consument moet kijken.

voice search zoals google home heeft invloed op sea

Aan de slag met SEA in 2021

De basis van SEA blijft staan: een gefundeerd zoekwoorden onderzoek, een goede campagne structuur en continu optimaliseren voor het beste resultaat.

Maar de wijzigingen die Google aanbrengt binnen Google Ads en het veranderende gedrag van de online consument vragen van ons als SEA specialisten, online marketeers en ondernemers om nog meer bezig te zijn met de data, prestaties van de campagnes en de optimalisaties die we zien. Alleen zo krijg je meer conversies, tegen minder kosten. Wat zijn jullie plannen voor 2021?

GRATIS SEA SCAN!

ONTDEK HOE JOUW GOOGLE ADS CAMPAGNES PRESTEREN!

Om meer conversies tegen lagere kosten te genereren bekijken en analyseren we jouw SEA inzet. Uitgevoerd door onze erkende Google specialisten. Gratis en zonder verplichtingen!

Geschreven door Michel Hoksberg

Sr. SEA Specialist bij RED IVY.

advertising Google Paid search SEA trends trends 2021