TikTok de grote winnaar in Nationaal Social Media Onderzoek.
21 februari 2022 - geschreven door - online marketing
Welk social media platformen moet je in gaten houden en waarom?
Lees over de trends en cijfers voor social media 2022
Succesvol een bedrijf runnen hangt samen met succesvol zijn op social media. Dat weet je. Handig dus om te weten welk social media kanaal in 2021 als winnaar uit de bus kwam bij het Nationale Social Media onderzoek. Dit onderzoek is afgenomen onder 7057 mensen. Deze groep mensen vormt een afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Op 29 januari van dit jaar publiceerde Newcom de onderzoeksresultaten.
Spoiler: TikTok was de grote winnaar van afgelopen jaar.
Wat zijn de 5 belangrijkste conclusies uit dit onderzoek?
1. Meer tijd op social media
We zijn social media massaal actiever gaan inzetten. We gebruiken meer platforms en brengen er meer tijd op door.
Meer verschillende platformen
In 2021 gebruikten we gemiddeld 4,2 platformen waarvan 2,2 dagelijks. Dat is een kleine stijging ten opzichte van 2020. Toen gebruikten we 3,9 platformen waarvan 2,1 dagelijks. Opvallend was dat vooral mensen tussen de 20 en 39 jaar meer social media platformen zijn gaan gebruiken. Ze zijn daarnaast ook nog eens actiever geworden op social media. Het gebruik steeg namelijk van 111 minuten per dag in 2020 naar 138 minuten 2021.
Iets minder jongeren
Opvallend is dat jongeren tussen de 15 en 19 jaar in 2021 iets minder te vinden waren op de social media platformen. Afgezien daarvan is social media onverminderd populair. Het totaal aantal gebruikers is in 2021 hetzelfde gebleven, namelijk 13,7 miljoen!
2. TikTok wint, maar Instagram volgt snel…
TikTok is de grote winnaar van 2021 als we het hebben over stijging van het aantal gebruikers. Ten opzichte van 2020 is het platform met 75% gegroeid. Maar zet niet meteen al je geld in op TikTok. Instagram groeit ook hard in gebruikers.
Meeste gebruikers zijn te vinden op Facebook!
Hoewel Facebook in 2021 van alle platformen de meeste gebruikers heeft, lijkt de groei te stabiliseren. Ook op LinkedIn zijn er weinig nieuwe gebruikers bijgekomen.
3. Dagelijks gebruik is wat telt
Wat de social media platformen interessant maakt voor jou als bedrijf, is het dagelijks gebruik. Wederom goed nieuws voor TikTok: de populariteit neemt niet alleen toe, ook het dagelijkse gebruik groeit met 91% in 2021. In het dagelijkse gebruik van Snapchat en Twitter zit ook een stijgende lijn. Iets minder goed nieuws voor Facebook: het aantal dagelijkse Facebook-gebruikers daalt met 6%.
4. Leeftijdsgroepen en gebruik TikTok
TikTok lijkt een plafond te hebben bereikt onder de groep tot 15 jaar en groeit nu vooral sterk onder de twintigers. TikTok gebruikers in de leeftijdscategorie van 20 tot en met 29 jaar maken de grootste groei door, maar ook gebruikers van 40 jaar en ouder hebben dit medium ontdekt.
42% van de jongeren tussen de 15 en 19 jaar is dagelijks op TikTok te vinden. Het zijn vooral Instagram en Snapchat die deze jongeren kwijtraken. Snapchat is dan wel weer zeer populair voor gebruikers tussen de 20 en 29 jaar.
5. De ‘ kleinere’ platforms zijn niet zo klein
Nu nog wat aandacht voor de ukkies, want deze hebben inmiddels ook een vinger in de social media pap. 10% van de deelnemers aan dit onderzoek maakt gebruik van Telegram en Discord. Dit zijn gebruikers van 15 jaar en ouder. Wat blijkt uit nader onderzoek: Telegram wordt dagelijks door maar liefst 598.000 mensen bezocht en Discord door 539.000 bezoekers. Dit zijn dus platforms die je zeker in de gaten moet houden!