Waarom tekst niet belangrijk is bij social advertising?

Social media blog tekst en beeld

Is tekst bij social advertising belangrijk?

Een steengoede social media advertentie is goud waard. Logisch dat je daar veel aandacht aan besteed. Het speuren naar het juiste plaatje en de juiste tone of voice, gevatte zinnen, misschien een woordgrapje. Maar wat nou als ik vertel dat de tekst die boven jouw afbeelding staat helemaal niet zo belangrijk is.

Wat?!

Ik begrijp het als je hiervan schrikt.

Helemaal als je hebt lopen zwoegen op de perfecte post-tekst.

Voordat je deze one-liners in de digitale prullenbak mieterd bewaar ze nog even want nutteloos is het zeker niet. 

Waarom gaat beeld voor tekst?

Als je naar onderstaande afbeelding kijkt wordt het snel duidelijk

social media post opbouw

Keek jij eerst naar het witte vlak?

Ja?

Dan kijk jij zoals het leeuwendeel van bezoekers kijkt.

En dit beeld met eventuele tekst in het midden moet direct triggeren. Anders scrollt de bezoeker door.

Nadat je het midden van de afbeelding hebt gezien, glijden je ogen langzaam naar beneden. Dit is dan ook de plek waar je een button of een call to action plaatst. Klikken maar!

Blijft de kijker gefascineerd ‘hangen’ dan pas lezen ze de tekst bovenaan de afbeelding.

Hoe moet ik dan omgaan met tekst op social media?

De afbeelding is het belangrijkste element van jouw social media post of advertentie. De tekst die je gebruikt in de afbeelding, dat is de tekst waar de focus op moet liggen en dus het belangrijkste stukje tekst van de post. Gebruik korte, duidelijke en actiegerichte tekst in de afbeelding.

Maar let op, voorheen bestond er de 20% regel. Dit hield in dat maximaal 20% van een afbeelding tekst mocht bevatten. Deze regel is er inmiddels niet meer, maar Facebook, LinkedIn en andere social media kanalen verzoeken met klem om “zo min mogelijk tekst te gebruiken in een advertentie of social media uiting”. Houd deze regel daarom

Tips bij beelden voor social media

1. Gebruik mensen in de uiting

Mensen identificeren zich met mensen. Daarom kan het gebruik van een persoon in jouw advertentie of social post een extra boost geven aan het resultaat. Het is zeker de moeite waard om te kijken of dit ook geldt voor jouw merk of bedrijf en een veiligere keuze om mee te starten als je twijfelt over welk beeld je zou moeten gebruiken. Kies je voor een persoon in de uiting. Kies dan voor een model die binnen jouw doelgroep past. Richt jij je op Millennials? Gebruik dan geen foto van een joggende opa.

2.Versterk de aandacht naar de call to action

Laat dit goed uitgekozen model kijken naar de “call to action, knop of de belangrijkste tekst in het beeld. Waarom? Uit neuro-onderzoek blijkt dat we geneigd zijn de ogen van een persoon te volgen. Als de persoon kijkt naar de knop “koop nu” dan volgen wij automatisch de richting van deze persoon.

3. Blijf testen met je uitingen

Het kan zijn dat jouw doelgroep of jouw bedrijf andere ervaringen heeft dan hierboven. Dat kan. Het maken van een social media advertentie is geen exacte wetenschap. Blijf daarom altijd testen en vragen stellen: wat slaat er van jouw merk aan bij jouw doelgroep? Wellicht is een ‘normaal’ fotomodel beter dan een afgetraind fotomodel of andersom? Of denk aan een ander kleurgebruik of call to action.

4. Laat jouw uiting opvallen

De creatie moet er voor zorgen dat mensen stoppen met scrollen. Dat betekent dat de uiting direct de aandacht van iemand op Facebook moet grijpen.

5. Mobile first

Het overgrote deel van gebruikers op social media gebruikt dit via mobiele devices, zorg er dus altijd voor dat de uiting goed zichtbaar is op mobiel en duidelijk leesbare inhoud bevat.

Tekst blijft belangrijk

Zoals eerder beschreven blijft de tekst bovenaan een social media post belangrijk, maar niet op zichzelf. De tekst is moet de boodschap van de afbeelding ondersteunen.

Dat is anders dan in een tijdschrift, blog of artikel. Daar is het beeld ondergeschikt. Er zijn meer onderdelen om meer resultaat uit social advertising te halen. Denk aan targeting van doelgroepen en het optimaliseren van campagnedoelen.

Beter resultaat met social advertising, maar geen tijd (of zin)?

Als je vragen hebt over beeldgebruik en hoe je meer succes uit van social advertising haalt. Neem gerust contact op!

Dennie Drenth

Geschreven door Dennie Drenth

Performance marketeer bij RED IVY

beeld social advertising social media tekst Tips & tricks