Dit zijn dé 7 onmisbare marketingtrends van 2022!

Alle belangrijke trends voor het nieuwe jaar op een rij…

Het einde van het jaar nadert en dat vraagt om reflectie. Hoe heb je de online marketing aangepakt het afgelopen jaar? Wat ging geweldig en waar ging het minder goed? Welke leerpunten neem je mee in de plannen voor 2022? En net zo belangrijk, met welke trends moet je in 2022 absoluut rekening houden? Je leest het in deze blog!

Marketingtrend 1: hou rekening met cookieloze marketing

In 2022 verdwijnt third-party data. Dat is data die wordt vergaard via websites van derden door middel van het plaatsen van een cookie. Op basis van deze data kunnen gepersonaliseerde advertenties aan worden geboden. Denk aan retargeting campagnes via bijvoorbeeld Facebook of Google Ads, waarbij je de broek die je zojuist op Wehkamp hebt bekeken, opnieuw te zien krijgt. Of een display banner met rolgordijnen op je favoriete (gratis) nieuwspagina omdat je de dag daarvoor een online zoektocht gestart was naar een verduisterend rolgordijn.

Marketingtrend 2: targeting – terug naar de basis

De consument heeft zonder deze cookies meer controle over zijn of haar eigen gegevens. Safari en Firefox zijn al begonnen met de afschaffing van third-party data. Browsers zoals Google Chrome volgen in de komende twee jaar. We zullen dit als marketeers dus moeten gaan omarmen en dat vraagt flexibiliteit en creativiteit. Targeting blijft nog steeds mogelijk, we gaan alleen weer meer terug naar de basis. Zoals targeten op basis van:

  • demografische gegeven;
  • interesseprofielen;
  • gedrag binnen (eigen) platform of netwerk.

Marketingtrend 3: verkopen via marktplaatsen

We zagen afgelopen twee jaar al dat de pandemie het online shoppen enorm heeft aangewakkerd. Niet alleen ‘eigen’ webshops zagen het aantal transacties toenemen, ook marktplaatsen maakten groei door. Voor de pandemie werd er wereldwijd 47% van de online aankopen op deze marktplaatsen gedaan. De Pandemie heeft dit alleen maar doen toenemen. 

In Nederland gaat het dan met name om de platformen bol.com en Marktplaats. In de rest van Europa voert Amazon de boventoon.

Groot voordeel voor verkopers zijn de gunstige bijkomstigheden die verschillende platformen kunnen bieden. Denk aan het uit handen nemen van marketingactiviteiten en het ondersteunen bij fulfilment en distributie. Het aanbieden van een product of dienst op marketplaces heeft veel ondernemers dan ook geen windeieren gelegd. Sterker nog, dit is voor webshops één van de meest effectieve middelen geworden om directe verkopen te realiseren (DO-laag).

Maar wist je al dat deze platforms ook in de THINK-laag van de marketingfunnel passen? Dat komt omdat platformen als bol.com en Amazon door consumenten bij het oriënteren vaak worden gebruikt voor het verkrijgen van productinformatie en het vergelijken van prijzen. 

Kortom verkoop jij producten online? Dan is aanwezigheid op marktplaatsen een echte must in 2022!

Marketingtrend 4: metaverse – een nieuwe marketing kans

Eind oktober van dit jaar kondigde Mark Zuckerberg de naamswijziging van Facebook aan. Vanaf nu zou het bedrijf verder gaan onder de naam ‘Meta’. Deze naamswijziging vormde de eerste stap richting de bekendmaking van het ‘virtuele universum’ de Metaverse waar de echte wereld gecombineerd wordt met de virtuele wereld. 

De Metaverse biedt gebruikers de mogelijkheid om in een 3D wereld samen te komen of zich er individueel doorheen te bewegen. Dit gaat verder dan alles wat we tot nu toe kennen en dat zit ‘m in de beleving. Denk aan avatars die met elkaar rondhangen, shoppen of naar een concert gaan. Dit geeft marketeers de mogelijkheid om real-life mensen te bereiken in een virtuele omgeving. 

Metaverse is geen hype die zo maar zal overwaaien, maar wordt the next big thing na telefonie, satellieten en het internet… Naar verwachting zal Metaverse een aardverschuiving binnen de online wereld met zich meebrengen. 

Wanneer de Metaverse precies wordt gelanceerd is nog onbekend. Maar dat dit enorme kansen gaat bieden voor marketeers en bedrijven is een feit.

Marketingtrend 5: Google Ads – De Hagakure Methode

Google gaat steeds verder in de ontwikkeling van machine learning. Om hier optimaal gebruik van te maken, is een nieuwe advertentiestrategie ontstaan: de Hagakure methode. Kortweg houdt deze methode in dat je zoveel mogelijk data verzamelt binnen één campagne zodat het algoritme van Google daar met behulp van een automatische biedstrategie zo goed mogelijk z’n werk mee kan doen. In de praktijk betekent dit dat je je account vereenvoudigt: een campagne gaat uit twee advertentiegroepen bestaan: één met alleen brede zoekwoorden en één DSA-advertentiegroep. De DSA’s vangen de zoekwoorden af die je niet hebt toegevoegd. Deze DSA’s worden dan alleen getoond wanneer een bepaald woord (gordijn, jas, boormachine) op de pagina voorkomt. Kortom, meer gericht op doelgroep en zoekintentie en minder op het daadwerkelijke zoekwoord.

Google Ads & Tracking

Google heeft aangekondigd volgend jaar (2023) de third party cookie niet meer te ondersteunen. Dat houdt in dat gebruikers niet meer getraceerd kunnen worden wanneer zij van website naar website gaan. Voor ons als adverteerders betekent dit dat we niet langer op individueel niveau mensen kunnen targeten (denk hierbij bijvoorbeeld aan retargeting). Wat straks waarschijnlijk wel mogelijk is: gebruikers targeten op basis van gedeelde interesses. Dus meer op groepsniveau dan op individueel niveau.

Als je meer wilt lezen over de SEA trends in 2022, lees dan deze blog!

TIP: hou rekening met verandering in SEA

Extended Text Ads worden komend jaar uitgefaseerd; Responsive Search Ads nemen alles over. Hierbij stel je zelf meerdere koppen en beschrijvingen in bij je tekstadvertenties. Vervolgens kiest het algoritme van Google welke koppen en beschrijving de gebruiker te zien krijgt.

Marketingtrend 6: inspelen op wat de klant écht wil

In 2022 wordt het nóg belangrijker om inhoudelijk in te spelen op wat de klant écht wil. De Google updates MUM en LAMDA liggen daaraan ten grondslag. Deze zijn erop gericht om mogelijke informatie nog beter te begrijpen. In 2022 zal vraag en antwoord een belangrijk onderdeel van SEO worden.  Om de zoekintentie van de gebruiker te monitoren is het belangrijk om regelmatig een nieuw zoekwoordenonderzoek te doen. Meer lezen over de SEO trends in 2022? Lees onze blog.

Marketingtrend 7: spraak en geluid belangrijk voor social media

Social media staat steeds meer in het teken van spraak en geluid.  In 2021 kwam Clubhouse in opkomst. Dit betekende voor merken een kans om met hun publiek te communiceren in een informele setting. Voor consumenten vormt dit een mooie kans om met merken het gesprek aan te gaan, een band op te bouwen en verbinding te voelen.

Podcasts zijn booming

Gaat het over verbinding en herkenning? Denk dan eens aan de booming business van podcasts. De populariteit van de podcast blijft onverminderd stijgen in Nederland. Waar in mei 2019 “slechts” 28% van de  Nederlanders naar een podcast luisterde, is dit twee jaar later maar liefst 44% van de Nederlanders (16+). Dat staat gelijk aan zo’n 6,3 miljoen Nederlanders.

Meer weten over de marketingtrends van 2022?

Wil je meer weten over de trends van 2022 of sparren over andere online marketing kansen? Neem dan gerust even contact met ons op!

cindy adriaansen red ivy

Geschreven door Cindy Adriaansen

Digitaal specialist bij RED IVY

cookieless Google updates hagakure marktplaatsen metaverse podcasts spraak targeting trends 2022