8 tips om jouw LinkedIn profiel optimaal in te zetten.

LinkedIn is een krachtig zakelijk platform dat continu in beweging is. En met meer dan 1,1 miljoen actieve gebruikers is de vraag “Hoe kan jij je onderscheiden ten opzichte van de rest?” Door jouw profiel juist in te richten zorg je dat je vindbaar wordt voor potentiële werkgevers, nieuwe klanten maar ook voor het LinkedIn algoritme en in Google. Hoe? Wij geven je 8 tips op basis van de laatste ontwikkeling binnen LinkedIn!

Tip 1: Je profielfoto en header zijn de eerste indruk

Jouw eerste indruk is alles! Een gemiddelde B2B screening van een profiel duurt 20 seconden. Er wordt in volgorde van belangrijkheid gekeken naar:

  • Je profielfoto en header; 
  • Jouw activiteiten;
  • Jouw vaardigheden en aanbevelingen. 

Andere elementen (zoals werkervaring) worden veel minder gecheckt. Zorg dus dat jouw profielfoto een herkenbare en duidelijke indruk geeft van jou als persoon. De achtergrondafbeelding (header) kun je gebruiken om relevante informatie in te plaatsen. Deze informatie kan dienen als gespreksstarter. 

Wist je dat je tegenwoordig zelfs een profielstory (video) in plaats van een foto kan toevoegen? Zo val je nog meer op tussen andere LinkedIn leden.

Tip 2: Een uitgebreide info sectie

Zorg dat de info sectie van jouw profiel genoeg relevante informatie bevat. Zorg dat de belangrijkste informatie (wat je doet en waarom mensen bij jou aan kunnen kloppen) in de eerste zinnen van de info sectie wordt verwerkt. De info sectie mag natuurlijk wel veel uitgebreider. Alles wat onder de “lees meer” valt, wordt wellicht niet door personen gelezen, maar wél door de algoritmes van LinkedIn en Google. En daarvoor geldt: hoe meer belangrijke trefwoorden je verwerkt in de info sectie, des te beter mensen jou op LinkedIn kunnen vinden.

Tip 3: Gebruik je headline niet voor je functietitel

Je headline is hetgeen dat verschijnt in de zoekresultaten van LinkedIn. Door in de headline direct aan te geven wat je doet en waarvoor mensen jou kunnen benaderen, onderscheid je jouw profiel van die van anderen. Maak bijvoorbeeld een kleine “elevator pitch” van jezelf. Zie ook mijn voorbeeld hieronder:

Tip 4: Deel relevante content en voeg dit toe aan featured / uitgelicht

Op je profiel heb je een featured (ook wel: uitgelicht) sectie. In dit gedeelte kan je content waar jij trots op bent uitlichten. Denk bijvoorbeeld aan een slidedeck die je hebt gemaakt, een belangrijke post of een download van jouw gloednieuwe e-book. 

Tip 5: Voeg skills en vaardigheden toe

Zorg ervoor dat mensen jouw kwaliteit kennen. Onder het kopje skills (ook wel: vaardigheden) kan je dit toevoegen. Je kunt daarnaast de drie belangrijkste skills vastpinnen zodat deze altijd bovenaan in jouw vaardigheden zichtbaar zijn.

Tip 6: Van een standaardprofiel naar ‘creatormodus’

Met een creatormodus profiel kun je nog meer onderscheid creëren tussen jouw profiel en die van branchegenoten. Met een creatormodus profiel kun je namelijk iets meer vertellen over jezelf en staat jouw content centraal binnen jouw profiel. Omschakelen naar creator modus gaat vrij eenvoudig; binnen jouw profiel staat een kopje “resources” -> “Creatormodus” door hierop te klikken en de stappen te doorlopen maak je van jouw standaardprofiel een creatormodus profiel.

Door jouw profiel om te schakelen naar “creatormodus” veranderen er een aantal zaken: 

  • De volgorde van profielonderdelen verandert. Standaard is de volgorde: Info, Uitgelicht, Activiteit. In creatormodus is de volgorde: Uitgelicht, Activiteit, Info. Je content krijgt dus een prominentere plek.
  • Bovenaan je profiel staat hoeveel volgers je hebt.
  • Je kunt het bovenste gedeelte van jouw profiel voorzien van een aantal hashtags (zoals #onlinemarketing #groei #finance of #ondernemen). Dit zorgt ervoor dat personen in één oogopslag kunnen zien wat de onderwerpen zijn waar jij over plaatst.

Kortom: Het algoritme van LinkedIn vindt het fijn dat je nieuwe functionaliteiten gebruikt en toepast binnen jouw profiel. Door dit te doen krijg je een streepje voor op het aantal te bereiken personen. Gebruik maken van creator mode, hashtags binnen jouw profiel en andere tips in deze blog zorgen ervoor dat jij uiteindelijk meer mensen bereikt met jouw content.

Tip 7: Zorg voor aanbevelingen

Op LinkedIn is het mogelijk om een aanbevelingen van iemand anders te krijgen. Deze aanbevelingen onderstrepen een fijne samenwerking, kennis en kunde. Aanbevelingen zijn een geweldige manier om meer autoriteit en sociale bewijskracht te krijgen.

Tip 8: Contactgegevens in plaats van opleiding

Jouw opleiding wordt meteen bovenaan jouw LinkedIn profiel getoond. Alleen is dit in veel gevallen helemaal niet zo relevant. Een klein “leugentje om bestwil” is om jouw laatst genoten opleiding aan te passen naar jouw contactgegevens. Zo komt op de plek van jouw opleiding meteen duidelijk jouw contactgegevens naar voren. Wel zo effectief in een succesvol social selling traject.

cindy adriaansen red ivy

Geschreven door Cindy Adriaansen

Digitaal specialist bij RED IVY

Vanuit een pragmatische aanpak vertaalt Cindy strategieën en bedrijfsdoelstellingen naar concrete actieplannen, campagnes en conversiefunnels, en/of ontwikkel ik digitale producten. Wil je meer artikelen van Cindy lezen? Klik op de knop.

linkedin linkedin tips online marketing social media