Tips & Tricks voor LinkedIn.

De tips & tricks die je wilt weten voor een optimaal LinkedIn profiel

LinkedIn is net zoals Instagram en Facebook, een razend populair social media platform. Het grote verschil is dat LinkedIn zich richt op  de zakelijke professional. Met meer dan 7 miljoen Nederlandse professionals en talloze bedrijven is LinkedIn uitgegroeid tot het zakelijke sociale netwerk van Nederland. Maar hoe zorg je er als (startende) onderneming voor dat je opvalt op dit onbegrensde en steeds maar groeiende platform? Hieronder vind je een aantal praktische tips & tricks die je op weg kunnen helpen om binnen een korte tijd snel bereik en naamsbekendheid te creëren. 

MAAK EEN BEDRIJFSPAGINA AAN EN OPTIMALISEER DEZE PAGINA

Op LinkedIn fungeert jouw bedrijfspagina als een hub voor je klanten. De pagina bevat elementaire bedrijfsinformatie, bedrijfsupdates en nog veel meer.

Voeg een profielfoto van hoge kwaliteit toe 

Als het gaat om het uploaden van de profielfoto van jouw bedrijf (meestal een logo), moet je ervoor zorgen dat deze 300 (w) x 300 (h) pixels bevat om ervoor te zorgen dat deze goed in het frame past.

Upload een goed ontworpen omslagfoto

Nu je de afbeelding van jouw bedrijfsprofiel klaar hebt staan, kan je doorgaan met het toevoegen van een goed ontworpen omslagfoto. LinkedIn raad aan dat je omslagafbeelding 1536 (b) x 786 (h) pixels is. Ze vereisen minimaal 1192 (b) x 220 (h) pixels. Jouw omslagfoto moet op de een of andere manier betrekking hebben op je bedrijf of branche. Zie het als een uitbreiding op je profielfoto.

Gebruik de online afbeeldingseditor Canva voor hulp bij het ontwerpen van jouw LinkedIn-omslagfoto. Ze hebben een LinkedIn-foto template die je kunt gebruiken, waardoor de ontwerpervaring zeer eenvoudig is voor gebruikers van elk ervaringsniveau. Of je kunt natuurlijk ook een hulpmiddel zoals Adobe Photoshop, Illustrator of Affinity Designer gebruiken.

Of wil je alles in één oogopslag zien? Zie hieronder de LinkedIn afmetingen.

afmeting social media linkedin

OPTIMALISEER JOUW BEDRIJFSINFORMATIE MET ZOEKWOORDEN

Op de pagina “Overzicht” kunnen bezoekers informatie over een bedrijf vinden in de secties “Over ons” en “Recente updates”.

Wanneer je begint met het invullen van het gedeelte “Over ons” op de pagina van jouw bedrijf, overweeg dan hoe je de beste zoekwoorden kunt gebruiken om jouw paginabeschrijving te optimaliseren. De zoekwoorden die je in de beschrijving plaatst, kunnen de kansen vergroten om ontdekt te worden door mensen die actief op zoek zijn naar een bedrijf in jouw branche. Zoekwoorden kunnen ook toegevoegd worden onder de ‘’Specialiteiten’’ kopje in de Bedrijfsgegevens sectie.

Maar kopieer en plak niet gewoon van je website. Neem de tijd om een uniek onthaal te maken en richt het op gebruikers die jouw pagina op LinkedIn kunnen vinden.

BEPAAL JE DOEL & DOELGROEP

Wil je vooral je netwerk uitbreiden, aan relaties werken, je merk laden, talent aantrekken of nieuwe leads genereren? Bepaal welk doel je nastreeft en toets alle content en uitingen aan deze paraplu. Pas de content die je maakt aan op je publiek. Ben je op zoek naar een bepaalde niche? Dan kan je op LinkedIn heel gericht targeten op deze groep. Is je doelgroep wat jonger? Dan bieden de video opties misschien een betere manier om je boodschap te vertellen. Maak dus keuzes in de manier waarop je je boodschap vertelt en hoe je deze bij de juiste doelgroep krijgt.

GEBRUIK HASHTAGS

Net zoals op Instagram, is het ook op LinkedIn aan te raden om hashtags te gebruiken. Wanneer je hashtags gebruikt, kunnen mensen jou sneller vinden in de zoekresultaten, zowel op LinkedIn als in Google. Het is ook mogelijk om hashtags toe te voegen aan je bedrijfsprofiel en de samenvatting van je bedrijfsprofiel. De samenvatting van je bedrijfsprofiel is onder je profielgegevens te vinden. Maak binnen je samenvatting gebruik van hashtags die het meest aansluiten op jouw business. Daarnaast werken hashtags die een associatie hebben met het onderwerp ook altijd erg goed. Het is aanbevolen om je te beperken tot maximaal drie hashtags per post, omdat je hiermee de zichtbaarheid vergroot.

TAG ACTIEF MENSEN

Om meer bereik en naamsbekendheid te genereren is het belangrijk om relevante personen of bedrijven te taggen in je berichten. Tag bijvoorbeeld de persoon of he bedrijf die te zien is in je bijdrage als foto of in een stukje tekst. Wanneer je personen en bedrijven tagged in een bericht, wordt het bericht sneller verspreid, omdat het bericht ook in de feed komt van de getagde persoon/bedrijf. Je kunt een persoon of bedrijf taggen door @naam in de tekst van je bericht te typen.

VOEG ALTERNATIEVE TEKSTEN TOE AAN AFBEELDINGEN

Door alternatieve teksten toe te voegen aan je afbeeldingen, worden je afbeeldingen ook beter vindbaar in Google, wat weer goed is voor je vindbaarheid.

1. Bij het toevoegen van een foto klik je op ‘’Alternatieve tekst toevoegen’’

Alternatieve tekst toevoegen

2. Voeg een alternatieve tekst toe aan een reeds geplaatste foto die de foto beschrijft: “website van RED IVY online marketingbureau”

Alternatieve tekst bewerken

MAAK GEBRUIK VAN VIDEO CONTENT

Video content wordt goed gewaardeerd door het LinkedIn algoritme. Hierdoor worden berichten die een video bevatten vaker getoond. Het is aan te raden om eens in de zoveel tijd, wanneer het mogelijk is een video te plaatsen LinkedIn. Denk bijvoorbeeld aan het delen van persoonlijke verhalen van werknemers of een promotievideo van je bedrijf.

MAAK GEBRUIK VAN LINKEDIN GROEPEN EN COMMUNITIES

Door deel te nemen aan groepen en deel te nemen aan discussies, geef je jouw bedrijf meer zichtbaarheid. Er zijn meer dan twee miljoen groepen op LinkedIn die verschillende onderwerpen behandelen. LinkedIn staat je toe om met 100 van hen mee te doen, dus er is meer dan genoeg ruimte om dit in te zetten. Jennifer Riggins van SEMrush raad je aan om deel te nemen aan 50 groepen die gerelateerd zijn aan jouw branche. Bij het bepalen aan welke groepen je wil deelnemen, raadt ze aan om te zoeken naar groepen met meer dan 100.000 leden.

LinkedIn Groups zijn een geweldige manier om nonchalant te netwerken met potentiële klanten en zelfs partners. Deel kennis en heb interactie met anderen in jouw branche. Je zou er achter kunnen komen dat jij een oplossing hebt via jouw product of dienst die in een of meer van hun behoeften voorziet.

TARGET JOUW KLANTEN MET LINKEDIN ADVERTENTIES

LinkedIn advertenties is een geweldige manier om snel bereik en naamsbekendheid te genereren. LinkedIn heeft verschillende soorten advertenties:

Gesponsorde Inhoud

Gesponsorde inhoud verschijnt als bericht in gebruikers-feeds. In deze berichten staat ‘Gepromoot’ of ‘Gesponsord’ in de linkerbovenhoek.

Tekstuele advertenties

Tekstadvertenties verschijnen in een balk boven aan alle LinkedIn-pagina’s. Ze zijn een geweldige manier om verkeer naar specifieke bestemmingspagina’s van jouw bedrijf te leiden. Als je een effectieve tekstadvertentie wilt hebben, moet je ervoor zorgen dat je jouw bedrijfsnaam gebruikt. Dat is een geweldige merkherkenning voor je bedrijf, zelfs wanneer iemand niet op de advertentie klikt.

Je zult ook je ruimte verstandig moeten gebruiken. Tekstadvertenties staan slechts 25 tekens toe voor een kop en 75 voor een beschrijving.

Gesponsorde InMail

Met deze advertenties kan je berichten en afbeeldingen rechtstreeks aan de InMail-accounts van jouw potentiële klanten leveren.

Carousel Advertenties

In juni 2018 heeft LinkedIn een nieuw formaat advertenties geïntroduceerd waarmee je gesponsorde inhoud in carrousels kunt hebben. Adverteerders kunnen maximaal tien aangepaste, swipe-bare kaarten gebruiken. Hiermee kan je iets echt opvallends maken en meerdere aanbiedingen bundelen.

Alle soorten LinkedIn advertenties kunnen effectief zijn voor jouw campagnes op LinkedIn. Bij het adverteren heb je de mogelijkheid om doelgericht te targeten. Met de functie genaamd Matched Audience kan je jouw advertenties nog beter targeten op het platform.

MEER MANIEREN OM VOLGERS TE KRIJGEN OP LINKEDIN

  • Publiceer regelmatig content: De LinkedIn-bedrijfspagina zal dienen als een “hub” voor al jouw bedrijfsupdates, dus je moet deze regelmatig posten. Jouw inhoud wordt zowel op je bedrijfspagina als in de feeds van je volgers weergegeven. Profiteer van deze functie en post één keer per dag. Enkele voorbeelden van onderwerpen zijn nieuws, aankondigingen, productverbeteringen en andere mijlpalen die jouw bedrijf bereikt.
  • LinkedIn Plugin toevoegen: Je kan een ‘Bedrijf Volgen’ knop genereren voor je website om verkeer terug te leiden naar jouw LinkedIn-bedrijfspagina om het aantal volgers te vergroten. Hiervoor ga je naar https://developer.linkedin.com/plugins en selecteer je de gewenste plugin.
  • Groei monitoren met LinkedIn Analytics: Je kunt de groei volgen en gebruiken met behulp van de reeks inzichten in het Analytics-dashboard van jouw bedrijf. Om toegang te krijgen, klik je op het tabblad ‘Ik’ en vervolgens op jouw bedrijfspagina onder de kop ‘Beheren’.

Zet social advertising in!

Heb je er wel eens over nagedacht om Social advertising in te zetten op LinkedIn? Hier door kan je meer traffic naar de website genereren en kan je meer engagement krijgen.

Wanneer je gebruik maakt van onze social advertising checklist zorg je dat je geen stappen vergeet.

Weet je niet waar je moet beginnen of laat je het liever aan ons over? Twijfel dan niet om contact met ons op te nemen.

Geschreven door Benthe Sijtsma

Content marketeer bij RED IVY

Door haar kennis van online marketing te combineren met haar skills als designer kan Benthe goed de online behoefte van de doelgroep combineren met de boodschap van de klant. Benthe is één en al creativiteit. Wil je meer artikelen van Benthe lezen?

linkedin social advertising social media Tips & tricks