Terugblik: social media en het jaar 2020
2020 is een extreem bewogen jaar geweest. De wereld is letterlijk tot stilstand gekomen door de Corona pandemie. En ook de Black Lives Matters beweging en de Amerikaanse verkiezingen hebben hun effect gehad op het gedrag van mensen en hun social media gebruik.
Het jaar 2020 wordt ook wel omschreven als een zwart jaar. Het is het jaar dat alles opeens onzeker werd, digitale misinformatie hele andere vormen aannam, veiligheid topprioriteit werd en het vertrouwen in de toekomst en de medemens onder druk kwam te staan.
De pandemie zorgde voor drastische budgetcuts en heroverwegingen van de inzet van het beschikbare budget. En we gingen massaal over naar online. Inclusief de baby boomers. Een hoop dagelijkse dingen werden zelfs helemaal digital only.
Ondanks het geringe vertrouwen, is er wel een hernieuwde waardering voor social media ontstaan. Social media bracht mensen namelijk weer samen, ook al was het niet fysiek. Er wordt nu meer tijd dan ooit op social media besteed.
Dit heeft niet voor grote verschuivingen gezorgd in de aantallen gebruikers en het dagelijks gebruik van de social media platformen. Instagram blijft de grootste groeier, ook al vlakt de groei iets af. En sinds de Nederlandse start van Corona (half maart) groeit TikTok vooral onder jongeren. In totaal hebben ze 425.000 gebruikers van 6-14 jaar en 700.000 gebruikers van 15+ jaar. De groei van het Chinese TikTok staat wel onder spanning door de geopolitiek.
De 10 trends voor 2021
1. Geen eigen nieuwe features; wel kopiëren
De verschillende social media hebben geen grote nieuwe releases op de planning staan. Wel zie je dat er goed lopende features van andere platformen overgenomen worden. Zo heeft LinkedIn nu ondertussen ook stories en neemt Twitter deze feature ook over onder de noemer “fleets”. Ook zie je bijvoorbeeld dat Instagram Reels een kopie is van de succesvolle korte TikTok filmpjes. En kopieert Snapchat weer de succesvolle TikTok feature “Spotlights”.
De Instagram reels functionaliteit welke lijkt op de werking van TikTok.
2. Social selling gaat naar een hoger niveau
Covid-19 heeft voor een immense groei van e-commerce geleid door het niet naar winkels mogen en door FOGO (fear of going out). Dit heeft er voor gezorgd dat de manier dat we winkelen is hierdoor veranderd; veilig shoppen is belangrijk geworden en online bestellen is nu onmisbaar. De drempel om te kopen via social media (social commerce) is gedaald en wordt in de ontwikkeling van de social platformen door hen naar een hoger niveau getrokken. Zo is TikTok bezig met het testen van in-app verkopen en is Facebook aan het testen met betalingen binnen Facebook.
Met Facebook shops verkoop je producten direct via social media.
3. Live stream neemt een lift
Live streams gaan voor individuen en merken steeds belangrijker worden. Vooral omdat je hier een hoge engagement mee haalt en de interactie inhoudelijk ook waardevol is. Je kunt sterk de belevenis van een merk meegeven. Dit werd door Corona nog belangrijker en zet in 2021 zeker door. De meeste social media platformen geven voorrang aan live streams. Zij sturen push berichten naar de volgers bij een live stream en de live stream komt bijvoorbeeld ook voorin bij Instagram Stories.
4. Shortform video’s nemen de overhand
Met de opmars van Snapchat en TikTok, en de uitrol van Instagram Reels worden de korte video’s veel gangbaarder dan de longform video’s. Daardoor worden shortform video content populairder dan ooit in 2021 op social media kanalen. Voordeel van shortform? Easy to make, easy to watch. Instagram geeft ook voorrang aan Reels door ze een prominente plek te geven in het Explore tabblad.
Het TikTok account van GlennFontein, een van de bekendere influencers op TikTok.
5. Stories zijn de nieuwe standaard
Verhalen, stories en fleets. Je kunt niet meer om de populariteit van de 24-uur uiting heen. Deze snackable content is losser en korter waardoor het in de regel veel makkelijker (tussendoor) bekeken wordt. Alle social media platformen zetten hier vol op in. De perfecte manier om merkbelevenissen over te brengen in de nu meer online gedreven maatschappij. Oftewel, story is onmisbaar geworden.
Stories bedekken het hele scherm met content en vallen daarnaast extra goed op.
6. Memes zorgen voor verlichting
De dagelijkse zorgen en onzekerheden zorgen ervoor dat we nog meer behoefte hebben aan wat ontspanning en een lach op het gezicht. Daardoor nemen memes nu nog meer de overhand in de reguliere streams van social media. Met goede inhakers kunnen merken nu meer dan ooit profiteren van deze behoefte.
Een voorbeeld van een meme.
7. (Her)gebruiken van User Generated Content (UGC)
Er zijn zoveel verschillende kanalen en mogelijkheden binnen de social media kanalen, dat een voldoende flow van content creatie een steeds grotere uitdaging wordt. Het slim gebruiken van UGC is hierdoor de aanpak die in 2021 nog meer ingezet gaat worden. User Generated Content wordt op deze manier de kroonjuweel voor merken. Van activeren tot specifieke content creatie tot het faciliteren.
8. AR binnen social media begint pas net
Verschillende AR toepassingen worden nu nog maar mondjesmaat toegepast door merken binnen social media. Dit gaat in 2021 sterk groeien. Er zijn vele coproductie mogelijkheden tussen merk en doelgroep door het gebruik van filters, sjablonen, tools, gifjes en andere elementen. Dit zorgt ervoor dat merken zich breder zichtbaar maken en de merkbelevenis versterkt wordt. Interessante toepassingen om UGC te stimuleren met meer gerichte kaders voor de doelgroep.
Met de inzet van Augmented reality creëer je een hele nieuwe beleving in de echte wereld.
9. Micro en nano influencers winnen terrein
Op social media kan je al niet meer om influencer marketing heen. Om meer engagement te krijgen binnen influencer campagnes, grijpt men al sneller naar micro en nano influencers. Deze trend zet zich door nu de regelgeving rondom influencers strakker wordt. Dat richt zich vooral op de wat grotere influencers.
Het Instagram account van een influencer.
10. Abonnement vormen ontstaan op social media
Er is een behoefte tot reclamevrij bekijken van content waar jezelf voor kiest. Ook op social media zie je die trend toenemen. Naast een premium account op YouTube gaan meer partijen hiermee aan de slag. Zo ook het nieuwe social media platform OnlyFans. Een platform waar je alleen toegang krijgt bij een betaald abonnement op de content creator die je wil volgen. Hier zitten bijvoorbeeld bekende artiesten op, net al specialisten (denk aan make-up artist of personal coaches) en (erotische) modellen.