Google verandert haar algoritme: Dit is wat je moet weten.

Welke Google updates kunnen we in 2021 verwachten?

De nieuwe verandering in algoritme van Google komt eraan. Dit is de Google Core Web Vitals. Een onderzoek van Google toont aan dat bijna een kwart van website bezoekers langer blijven hangen als je website voldoet aan de minimale Core Web Vitals vereisten.

Reden om dit snel op te pakken dus.

In juni 2021 wordt deze nieuwste SEO ranking factor uitgerold. Want vindbaarheid in deze hooiberg is én blijft belangrijk. Wat deze update inhoudt voor de SEO van jouw website(s) en waar Google nog meer op letten lees je hier.

Wat doet de Google Core Web Vitals Update? 

Deze nieuwe factor meet alles dat het surfen prettig maakt. De zogenaamde page experience. Google gaat letten op meerdere factoren. Denk aan het snel laden van je pagina en afbeeldingen. Google let ook op hoe gebruiksvriendelijk de mobiele webpagina’s zijn. Belangrijk is dat de de website stabiel is en dat er geen verspringen in  de content zijn. Daarnaast wordt er gelet op reclame pop-ups, hoe minder hoe beter is het devies.

Core Web Vitals Update gaat niet over een dag ijs

Deze Google Core Update start half juni naar verwachting is de gehele uitrol eind augustus 2021 compleet. Stap voor stap dus. Dit vindt geleidelijk plaats omdat Google hierdoor de impact kan blijven controleren op onbedoelde complicaties. Google zegt ook dat websites geen drastische veranderingen mogen verwachten, aangezien user-experience één van de vele factoren is om de webpagina’s te rangschikken.’

Wat zijn de Core Web Vitals van Google?

De Core Web Vitals zijn 3 statistieken waarmee de gebruikerservaring op je website gemeten wordt. Dit zijn Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) en Cumulative Layout Shift (CLS).

Voor een goeie gebruikerservaring zijn deze 3 factoren heel belangrijk: laadtijd, interactiviteit en stabiliteit. De Core Web Vitals bepalen deze 3 factoren dan ook. Hieronder een kleine uitleg.

1. Largest Contentful Paint (LCP)

De Largest Contentful Pain, ook wel LCP genoemd, meet de laadsnelheid van het grootste element dat op de websitepagina zichtbaar is. Hoe sneller de content geladen is op een webpagina, hoe eerder de bezoeker weet wat hij/zij wat aan de pagina heeft. En dat vergroot weer jouw relevantie voor de gebruiker.

Een goede score op LCP is een laadtijd onder de 2,5 seconden. Is deze tussen de 2,5 en 4 seconden? Dan kan je dit verder verbeteren. Duurt het laden langer dan 4 seconden? Dan is de kans groot dat je bezoeker je website meteen wegklikt, wat jouw SEO score verlaagt.

2. First Input Delay (FID)

First Input Delay (FID) is een belangrijke statistiek voor het meten van de responsiviteit van de website.

FID kijkt naar hoe lang duurt het voordat de pagina reageert op een eerste interactie (denk aan een op een knop klikken of een link). Want het is natuurlijk erg frustrerend wanneer je ergens op klikt en je moet een seconde wachten tot er iets gebeurt. Een lage FID helpt daarom ervoor te zorgen dat de pagina bruikbaar is.

Een goede score is als je pagina reageert onder de 100 miliseconden. Boven de 300 miliseconden scoor je niet goed op FID en is verbetering noodzakelijk.

3. Cumulative Layout Shift (CLS)

CLS meet de visuele stabiliteit van je website. Een lage score zorgt ervoor dat jouw pagina als prettig wordt ervaren.

Je hebt het vast wel eens meegemaakt. Je bent online een artikel aan het lezen en plotseling verandert er iets op de pagina. Zonder waarschuwing verschuift opeens de hele tekst en weet je niet meer waar je bent gebleven met lezen. Of nog erger, je staat op het punt om iets aan te klikken, maar op het moment dat je vinger landt, beweegt de link en klik je op iets anders.

Dit soort ervaringen zijn natuurlijk super vervelend, maar soms kan dit ook grotere problemen opleveren. Google snapt dit heel goed en wil dus vanaf juni dat je dit zoveel mogelijk voorkomt op je website.

Om een ​​goede gebruikerservaring te bieden, moeten websites streven naar een CLS-score van 0,1 of minder.

De noodzaak van AMP verdwijnt

Ook nog goed om te vermelden: De AMP (Accelerated Mobile Pages) zullen nog steeds zichtbaar zijn in de mobiele zoekresultaten. Zolang ze blijven voldoen aan de eisen van Google News. Wat er verandert is dat de AMP’ s concurrentie krijgen van andere webpagina’s voor de Top Story sectie.

Het gebruik van niet AMP inhoud wordt eigenlijk uitgebreid. Maar wat er uiteindelijk in de Top Story sectie verschijnt hangt gedeeltelijk af van de ervaring van de gebruiker. AMP blijft dus een goed hulpmiddel voor een betere page experience voor de mobiele gebruiker. En ook dat aspect telt mee voor een betere zichtbaarheid.

Start gratis met je SEO onderzoek!

Wat jij een prettige website vindt zal een ander ook prettig vinden. En content is één van de onderdelen binnen SEO waarmee je jouw ranking en het organische verkeer kunt beïnvloeden. Ben je benieuwd geworden hoe jouw website of webshop ervoor staat op het gebied van SEO? Vraag hier de gratis SEO SCAN aan!

Geschreven door Denise Kruunenberg

SEO Specialist Bij RED IVY

Google Google algoritme SEO