ZO VERMIJD JE DE VALKUILEN VAN AI EN SEO IN DE COOKIELESS ERA.

cookieless seo en ai banner

Ontdek 3 strategische SEO keuzes

Online marketing komt medio 2024 in een versnelling terecht. De komst van de cookieless era betekent dat online marketeers hun traditionele methoden voor het verzamelen van data en het targeten van doelgroepen moeten herzien. Het inzetten op look-a-like audiences en bereiken van mensen met realtime interesses en/of aanleiding is niet meer mogelijk op de manier dat we gewend zijn en we nu zeer succesvol keer op keer inzetten. Het inzetten van conversiegerichte campagnes gaat nog meer draaien om first-party data. Oftewel die data die je direct van je eigen klanten en eigen websitebezoekers verzamelt.

SEO IN DE COOKIELESS ERA

Door de cookieless era wordt online marketing steeds meer een race om wie de juiste mensen naar de website krijgt. Met de aantrekkingskracht van het merk, het aanbod en passende content. Het bouwen aan het merk, jouw fanbase en goede contentstrategie is hierbij cruciaal aan het worden. Waarbij de afhankelijkheid van SEO nog groter gaat worden voor de meeste organisaties.  

En hier ligt dan ook gelijk de uitdaging!

HET EFFECT VAN AI OP SEO

SEO is een organisch kanaal waarmee je een sterke stroom aan relevante traffic en conversie kan binnenhalen. En die een substantieel aandeel kan leveren aan het verzamelen van first-party data. Denk bijvoorbeeld door het aanbieden van downloads op passende zoekintenties. Alleen is SEO nu ook het kanaal dat in de komende maanden niet meer de zekerheid van traffic en conversies voor je kan zijn, zoals het de afgelopen periode altijd is geweest. En dit komt door AI.

DE VOORDELEN VAN AI OP SEO

De komst van AI heeft nu al veel voordelen voor content marketeers, copywriters en SEO-specialisten. AI-tools kunnen SEO-processen automatiseren en optimaliseren. De voordelen van AI binnen SEO zijn namelijk:

  • Je kunt snel data-analyses uitvoeren waardoor je waardevolle inzichten verzamelt over websitebezoek, conversies, zoekwoorden en content.
  • Je kunt eenvoudig informatie krijgen over hoe je specifieke SEO-onderdelen moet toepassen. Met de juiste prompts wordt iedereen in het team opeens een SEO-specialist. 

Je kunt makkelijk en snel content creëren. Verschillende AI-tools kunnen complete paginateksten, blogs, video en afbeeldingen voor je maken. Maar je ook hierin ondersteunen middels een brainstormsessies, pakkende titels bedenken, goed scorende meta-beschrijvingen opleveren en/of andere content elementen.

DE RISICO’S VAN AI OP SEO WAAR JE REKENING MEE MOET HOUDEN

AI bespaart dus een hoop tijd en geld en zorgt ervoor dat organisaties meer zelf inhouse kunnen uitvoeren. Dat klinkt goed! Maar AI zorgt tegelijkertijd ook voor drie grote risico’s als we kijken naar de SEO-positie voor jouw website:

1. Zwaardere concurrentie!

SEO wordt een belangrijker kanaal in de cookieless era. We zien in de markt steeds meer budgetten verschuiven van de paid inzet naar SEO, zo ook bij veel van mijn eigen klanten. Tegelijkertijd is de toegankelijkheid van de AI-tools openbaar. Waardoor niet alleen jij en jouw team profiteren van de kennis, snelheid en het gemak van AI. Maar ook al je concurrenten. En eigenlijk iedereen die maar iets wil met de zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn. Content komt als paddenstoelen uit de grond en kennis over product, branche en SEO is ook niet meer beperkt. Jij bent je positie in zoekmachines zomaar opeens kwijt als je niet op let.

cookieless era red ivy

2. Meer afhankelijk van het E-E-A-T model.

Dit model is ontwikkeld door Google met de filosofie van het aanbieden van relevante kwalitatieve content via een sterke online positie. Hoe beter je hierop scoort, hoe hoger je in de zoekmachine getoond wordt. Google vindt het belangrijk dat de informatie die verstrekt wordt op een website ook authentiek en betrouwbaar is. Dat bijvoorbeeld een blog over gehoorapparaten ook daadwerkelijk komt van iemand (of een organisatie) met gediplomeerde ervaring op dit onderwerp. Door grotere toepassing van AI in websites en content is Google dit zwaarder gaan toepassen. In eerste instantie met de toevoeging van Experience aan het originele E-A-T model. Waarmee het blindelings inzetten van AI wordt afgestraft. Dit heeft ervoor gezorgd dat personen, kwalificeringen en ervaringen van de organisatie belangrijker worden voor de ranking. Nu zien we steeds meer algoritme updates die gepaard gaan om de inzet van AI te beperken op websites wanneer deze niet oprechte kennis, ervaring en certificeringen van de organisatie ondersteunen. En als je het E-E-A-T model nog niet volledig omarmt op jouw website, neem je het risico om verder weg te zakken in de zoekmachineresultaten van Google.

3. De uitrol van Google’s Search Generative Experience.

Het klinkt misschien een beetje hypocriet na het vorige punt, maar Google gaat zelf wel zwaar inzetten op AI. Zij draaien nu de eerste pilots in de Verenigde Staten met Search Generative Experience (SGE). Dit is een nieuwe manier van zoeken waarbij de zoekresultaten verrijkt worden met realtime toevoegingen via AI (Gemini). In deze video krijg je een goede indruk van wat je kunt verwachten als gebruiker van Google. 

Waar zorgt dit voor? Nog betere en relevantere antwoorden voor jouw specifieke longtail vragen. Doordat je ook verder kunt “chatten” binnen jouw resultaten, blijf je hangen en worden de antwoorden specifieker en passender in waar je persoonlijk op zoek naar bent. Het resultaat? De kans is groot dat je zelf niet meer verder hoeft te zoeken in de organische resultaten. SGE komt boven alle organische zoekresultaten te staan in de SERP. De verwachting is dus dat na de uitrol van SGE er aanzienlijk minder verkeer en conversies via de traditionele organische resultaten gaan komen.

seo ai cookieless era

DE OPLOSSING? IMPLEMENTEER DEZE 3 STRATEGISCHE KEUZES VOOR SEO

Wil je je concurrenten voorblijven, optimaal gebruik maken van het E-E-A-T model en als suggestie ook opgenomen worden straks via SGE wanneer dit uitgerold wordt? Dan moet je deze drie stappen nu gaan nemen:

1. Focus op nichemarkten.

Inzoomen op specifieke niches levert veel voordeel op binnen het algoritme van Google en met de SEO-resultaten van concurrenten. Het gaat erom dat je top-of-mind bent en een aanzienlijke invloed krijgt binnen een bepaalde (sub)branche en/of locatie die voor erkenning door een bepaald publiek zorgt. Oftewel een toegevoegde waarde zijn voor een lokaal superrelevant onderwerp. Omarm het lokale en/of nicheonderwerp dan ook volledig. Pak die zoekwoorden en zoekintenties en behandel het onderwerp vanuit alle perspectieven. Zorg dat je op gaat vallen in alle drukte en spring eruit op een specifiek onderwerp en/of een specifieke regio.

niche seo ai

2. Zet je eigen experts in.

Zoals ik hierboven al aangaf, vindt Google het steeds belangrijker dat organisaties informatie verstrekken op hun website die authentiek en betrouwbaar is. Hoe? Laat zien dat de organisatie uit echte personen bestaat die gekwalificeerd zijn en hun kennis en ervaring uit de eerste hand zijn. Dat zij dus ook echt ervaring hebben over de informatie die op de website van de organisatie gedeeld wordt. Een goede manier om dit te doen om een of meerdere van jouw specialisten met relevante en aantoonbare ervaring op de voorgrond te zetten. Laat hen het gezicht zijn op de website en binnen de content die aangeboden wordt. Laat de keuze van deze mensen en de aangeboden content matchen met de niche zoekwoorden en zoekintenties die je op de website omarmt. Zet dit ook zoveel mogelijk door buiten de website zodat deze mensen ook echt namens de organisatie boegbeelden worden. Bijvoorbeeld door een rol te pakken in de lokale branchevereniging of bij evenementen en PR-optredens. Want hoe hoger het externe aanzien, hoe meer Google dit waardeert.

red ivy specialisten

3. Varieer in content types.

Zoals je ook in de video kon zien over SGE, worden de zoekresultaten binnen Google nog gevarieerder en visueler. Nog steeds zie ik op websites dat de content vooral tekstueel is. Nu al een gemiste kans binnen Google, maar straks helemaal als SGE uitgerold is. En niet alleen voor Google is andere type content een must. Zoeken verschuift steeds meer naar social mediakanalen, voice en AI-tools. Met alleen tekst ga je het echt niet redden in de nabije toekomst.

En het mooie is, is dat de combinatie van deze drie strategische SEO-keuzes elkaar ook nog eens volledig versterkt! Hoe meer je op niches inzoomt met jouw gespecialiseerde mensen in variabele contentitems, hoe sterker je naar boven komt drijven in de resultaten op die zoekvragen die relevant zijn. En zo komen de mensen sneller naar jullie website zodat je de kans krijgt om je poule met first-party data te laten groeien.

BONUS TIP: VERSTERK JE KANSEN IN SEO MET EEN E-E-A-T AFVINKLIJST

Bovenstaande strategische SEO-keuzes heb je natuurlijk niet binnen een paar dagen geregeld. In de meeste organisaties kost dit wat tijd om goed in te richten en om de juiste afdelingen en stakeholders mee te krijgen. SEO is vaak een langetermijntraject, zeker als het gaat om deze strategische invullingen. Maar zolang kun je eigenlijk niet wachten; de snelheid van de ontwikkelingen gaan nu zo snel dat het zonde is als jullie kostbare tijd verliezen. Daarom heb ik een handige checklist voor je ontwikkelt die nu direct al gaat helpen bij de verdere implementatie van het E-E-A-T model op je website.

Door zoveel mogelijk van de punten af te vinken van deze SEO-checklist gaat jouw website sowieso hoger ranken binnen Google. En hier profiteer je ook op de langere termijn van! 

Wil jij ook gebruik maken van deze handige checklist? Je kunt hem hier gratis downloaden!

Seo Checklist red ivy 2024

Geschreven door Mira Ahles

Digitaal strateeg bij RED IVY

Als digitaal strateeg met marketing genen, neem ik graag de rol op mij van katalysator en inspirator. Waarom doen we de dingen zoals we ze doen? En vooral: hoe kan het beter zodat we succesvoller zijn? Dat uitvinden, de opdrachtgever helpen hierin stappen vooruit te zetten en daarmee resultaten te boeken; dat is wat mij drijft in dit vak. ‘Mira is een aanwinst voor iedere organisatie die een groei en/of professionalisering wil doorgaan.’

ai cookieless era online marketing see think do care SEO